ga verder naar de inhoud

DE MISKENDEN

LAZARUS / GÜNTHER LESAGE, GREG TIMMERMANS EN STEFAAN VAN BRABANDT
tekst en regie Stefaan Van Brabandt spel Günther Lesage en Greg Timmermans

De Miskenden is niet meer - maar ook niet minder - dan een gesprek tussen twee vrienden: de mislukte kunstenaar Kris D’Hondt en zijn oud-docent Beeldende Kunsten Mark Vanneste.

Mark Vanneste gaf al vroeg zijn artistieke ambities op en koos ervoor om les te geven aan de kunstacademie. Het enige artistieke succes dat Mark ooit behaalde, zijn twee kunstwerken op een rondpunt in Vlaanderen: één in Deinze en één in Overijse. Zijn oud-student en vriend Kris D'Hondt volhardt in zijn wanhopige pogingen om door te breken in de kunstwereld. Mark ziet het aan, met een mengeling van geamuseerdheid en medelijden.

De vrienden spreken maandelijks af om elke keer weer hetzelfde gesprek te voeren. Dat gesprek - doortrokken van cultuurpessimisme, levensverachting en misantropie - is een soort ritueel voor hen geworden, het biedt beiden troost en houvast. Mark en Kris weten zich in hun bestaan omsingeld door idioten, die overal middelmatigheid, lelijkheid en domheid verspreiden. Ze fulmineren samen gretig en vol overgave tegen de totale verdwazing van de media, tegen de snobs van de culturele elite en de patsers en proleten uit de showbizz. Ze sparen niets en niemand. Ook zichzelf niet. Hun vlammende scheldtirade doet deugd, lucht op en is ook gewoon terecht, vinden ze. Alleen jammer dat niemand naar hen luistert.

bekijk het programmablaadje

'Als mensen over Bach praten, gaat het niet over Bach, maar over klasse. Door over Bach te praten, onderscheiden ze zich van zij die niet over Bach praten. Over Bach praten is op een subtiele manier vertellen dat je veel geld hebt.’

‘Visueel niet vernieuwend, maar geestig en scherp is de tekst des te meer. Zeker in de mond van twee rasacteurs. (...) Een dialoog tussen twee verzuurde mannen voor wie de aftakeling is ingezet. Ze reflecteren over de lamentabele staat van de kunst, de wereld en zichzelf. Geen zin in? Ga toch kijken, want ze schieten raak.’ ***

- Floris Baeke, De Standaard -
productieleiding Marjolijn Hectors - licht Bas Banen - geluid Rutger Mollen - productie theater arsenaal - coproductie Perpodium - met de steun van de Tax Shelter van de Belgische federale overheid en Literatuur Vlaanderen - speciale dank aan Nick Timmermans, Nicolas Callot en Gert Winckelmans
theater arsenaal wo 13 (première) t/m vr 15 maart om 20u15 + do 12 t/m za 14 september om 20u15 matinee met audiodescriptie voor blinden en slechtzienden + kinderopvang zo 17 maart om 15u Pay What You Can € 7 - 12 - 16 - *18* - 20 - 24 UiTPAS met kansentarief € 3,5
op reis di 19 maart t/m za 18 mei
duur +- 80 min

theater arsenaal

do 12.09.24 | 20:15
theater arsenaal

vr 13.09.24 | 20:15
theater arsenaal

za 14.09.24 | 20:15
theater arsenaal

wo 13.03.24 | 20:15
première
theater arsenaal

do 14.03.24 | 20:15
i.s.m. Cultuurcentrum Mechelen
theater arsenaal

vr 15.03.24 | 20:15
i.s.m. Cultuurcentrum Mechelen
theater arsenaal

zo 17.03.24 | 15:00
i.s.m. Cultuurcentrum Mechelen / matinee met AD voor blinden en slechtzienden (schrijf je in via VeBeS) + kinderopvang
theater arsenaal

andere locaties

za 27.04.24 | 20:15
CC Het Perron Ieper

do 02.05.24 | 20:00
CC Ter Vesten Beveren

vr 03.05.24 | 20:00
Cultuurcentrum Brasschaat
uitverkocht

za 04.05.24 | 20:15
Schouwburg De Kern Wilrijk

do 16.05.24 | 20:00
De Expeditie Gent / org. Compagnie Cecilia

vr 17.05.24 | 20:00
De Expeditie Gent / org. Compagnie Cecilia
uitverkocht

za 18.05.24 | 20:00
De Expeditie Gent / org. Compagnie Cecilia

di 19.03.24 | 20:00
CC De Plomblom Ninove

wo 20.03.24 | 20:30
de VELINX Tongeren

do 21.03.24 | 20:00
CC Zwaneberg Heist-op-den-Berg

vr 22.03.24 | 20:15
CC De Mol Lier

za 23.03.24 | 20:00
CC De Grote Post Oostende

wo 27.03.24 | 20:15
CC De Adelberg Lommel

do 28.03.24 | 20:00
Cultuurcentrum de Brouckere Torhout

vr 29.03.24 | 20:30
CC De Woeker Oudenaarde

za 30.03.24 | 20:15
De Steenoven Herzele

za 13.04.24 | 20:15
Arenberg Antwerpen

ma 15.04.24 | 20:15
CC Sint-Pieters-Woluwe / W:HALLL

wo 17.04.24 | 20:15
Cultuurcentrum Mol / Schouwburg Rex

do 18.04.24 | 20:30
Westrand Cultuurcentrum Dilbeek

vr 19.04.24 | 20:00
GC De Pit Buggenhout

za 20.04.24 | 20:00
CC Nova Wetteren

di 23.04.24 | 20:00
30CC Leuven / Minnepoort

wo 24.04.24 | 20:15
CC De Steiger Boom

do 25.04.24 | 20:30
Theater Malpertuis Tielt / org. CC Gildhof

vr 26.04.24 | 20:00
GC den egger Scherpenheuvel

in de pers

recensie Floris Baeke, De Standaard ***

‘Visueel niet vernieuwend, maar geestig en scherp is de tekst des te meer. Zeker in de mond van twee rasacteurs. (...) Een dialoog tussen twee verzuurde mannen voor wie de aftakeling is ingezet. Ze reflecteren over de lamentabele staat van de kunst, de wereld en zichzelf. Geen zin in? Ga toch kijken, want ze schieten raak.’

recensie Els Van Steenberghe, Knack Focus ***

‘Stefaan Van Brabandt schreef een sterke tekst. Lesage en Timmermans zijn topacteurs. Ze weten hoe de lach te bespelen. (...) Bijzonder onderhoudend theater over twee troosteloze zielen die vaak een grijnslach en bevrijd geschater oogsten. Kortom, De Miskenden verheft het klagen tot tragikomische kunst.’

recensie Magali Degrande, Het Nieuwsblad ****

‘Kan kunst een reddingsboei zijn voor wie in het leven alleen tegenslagen te verwerken krijgt? Als het aan Van Brabandt ligt wel: de tekst stuurt duidelijk aan op het belang van kunst, al zou hij zichzelf niet zijn als hij het ook niet wat zou relativeren. Lesage en Timmermans zijn goed op elkaar ingespeeld.’

recensie Klaas Tindemans, E-tcetera

'Elk repliek, elke herhaling is, gewild of ongewild, grappig. En de wat schaarse ontsnappingspogingen uit de logorroe – plots een tango in rood licht, een opvallende lange massage van Kris’ schouders – zijn aangename rustpunten. Toch niet alleen kommer en kwel, ook iets dat op liefde lijkt.'

recensie Miet Waes, gourmandgazette.nl

‘Met veel humor weet Stefaan Van Brabandt het publiek te raken. (...) Een pleidooi voor de schoonheid en de troost van kunst. Groots door zijn eenvoud.’

recensie Chez Bartizze

‘In de dialoog tussen beide heren zit een maatschappijkritisch laagje verborgen. Dat stemt een mens tussen de lachmomentjes door ook tot nadenken. (...) Ze verdienen meer dan ooit om gehoord (en bekeken) te worden.’