De oude wereld komt ten einde.
De nieuwe staat voor deur.
Overal op de wereld woeden er conflicten. Mensen proberen los te breken uit oude structuren of er juist naar terug te keren. Een deel van de mensen houdt krampachtig vast aan het oude, verzet zich uit angst en woede tegen iedere verandering. Een andere groep kijkt vooruit, maar lijkt het goede uit het verleden vergeten.
Vier Muren is een hiphop-ritueel dat plaats creëert voor de woede, angst, rouw, viering en hoop die komt kijken bij het verlies van een oude wereld en de verwelkoming van een onbekende toekomst. Een bizarre muzikale mix van hiphop-mantra’s, slam-koren, krijsende gitaren, knallende drums en freestyle-profetieën.
'Vier Muren is een poëtisch hiphop-ritueel én een bom van energie, die je eerst heen en weer gooit om je dan weer met beide voeten op de grond te zetten.'
'Marios en co pakten mij direkt bij mijn nekvel. Zoveel hart heb ik nog maar weinig gecombineerd gezien met zoveel poëzie, en zoveel branie met zoveel tederheid, en dat allemaal zo easy, zo ongelooflijk samen en iedereen toch soeverein: ronduit opzwepend. Hyperactueel én sexy.'
Marios Bellas is performer, rapper en regisseur. Na zijn regieopleiding aan het RITCS speelde hij mee in (inter)nationale voorstellingen zoals EXTREME/MALECANE (Paola Pisciottano / Théâtre National), Hannibal (Junior Mthombeni, Michael De Cock en KVS) en Burning City (Junior Mthombeni en SOCHA / hetpaleis, KVS en theater arsenaal). Sinds 2022 maakt hij deel uit van het multidisciplinaire collectief SOCHA, waar hij de ON FIRE avonden (i.s.m. theater arsenaal en KVS) mee creëert.
Als rapper maakte hij zijn debuut met Brussel en Fuck de Bureaucraten. In 2025 trekt hij de aandacht met zijn debuutalbum Honger, een mix van opzwepende energie, vurig maatschappelijk engagement en een onmiskenbaar eigen geluid.
duur nog te bepalen taal Nederlands, Engels en Frans taaliconen ***
trigger warning stroboscopische lichteffecten
theater arsenaal
in de pers
‘Vier Muren laat zien dat Marios Bellas een master of many is: van spoken word tot rap, deze kunstenaar speelt met woorden als een geboren predikant. Hij schuwt geen beladen maatschappelijke onderwerpen, en is er niet vies van om schuldigen met de vinger te wijzen. Samen met zijn mede-artiesten creëerde hij een poëtisch hiphop-ritueel én een bom van energie, die je eerst heen en weer gooit om je dan weer met beide voeten op de grond te zetten.'