ga verder naar de inhoud

ORFEUS

LAZARUS (KOEN DE GRAEVE) EN FLAT EARTH SOCIETY ORCHESTRA (FES)
tekst en spel Koen De Graeve muziek Peter Vermeersch Flat Earth Society Orchestra (FES) is Peter Vermeersch compositie, klarinet, electronix / Michel Mast tenor saxofoon / Benjamin Boutreur alt saxofoon, klarinet / Bruno Vansina bariton saxofoon, klarinet / Bart Maris trompet / Pauline Leblond trompet / Peter Delannoye trombone / Marc Meeuwissen trombone / Berlinde Deman tuba / Martí Melià Margañon klarinet, bas saxofoon / Teun Verbruggen slagwerk / Peter Vandenberghe klavieren, electronix / Kristof Roseeuw contrabas / Frederik Leroux-Roels gitaar, banjo / Wim Segers marimba, slagwerk o.l.v. Peter Vermeersch

Moge iedereen sterven van genot. (Epicurus)
Of van sublieme gehoorschade. (Aphex Twin)
Of van verveling. (God)

In een hartverscheurende poging om de dood van zijn geliefde ongedaan te maken, probeert Orfeus voor het drieduizendste jaar op rij de Onderwereld in te duiken. Ondertussen deelt Orfeus overmatig openhartig de inzichten die hij al die tijd verzamelde.

Om de tijd te doden. 
Met zijn eigen mythe als wapen.
De toehoorders als proefkonijnen.
De juiste snaar als lokmiddel.
Het onmogelijke als rode lap.
Groundhog Day Triplex.
Opgestuwd door een vijftienkoppige geluidsdraak, die zichzelf de Vlakke Aarde Sociëteit noemt (FES). 16 flapperende lippenparen op één podium.

Koen De Graeve (LAZARUS) en Peter Vermeersch (Flat Earth Society Orchestra) verkeren in bloedvorm. In Orfeus verkennen ze de uitersten van de menselijke vindingrijkheid, op een muzikaal bedje van oud-Griekse jazz, overgoten met een van beelden barstende woordenstroom die verwondert en verwart, prikkelt en ontroert.
Een twee uur durende hilarische wanhoopspoging.
Die zal mislukken.

'Bezield in elke vezel. Koen De Graeve treedt als Orfeus de waanzin tegemoet in deze knetterende theatertrip.' ****

- De Standaard, Gilles Michiels -

'Bovenal grappig én ontroerend theater. Meesterlijk vertolkt De Graeve de machteloosheid die elke burger - al dan niet veertigplusser - soms overvalt.' ****

- Els Van Steenberghe, Knack Focus -

'Tussen dorpsgek en genie. De Graeve als een rusteloze ziel. Overweldigend en ontwrichtend. Het lijkt een spoken word performance, geruggensteund door het vijftienkoppige live orkest van FES.' ****

- Magali Degrande, Het Nieuwsblad -
geluid Laurens Ingels - licht en beeld Jasper Vanhalle - productieleiding Marjolijn Hectors en Kim De Ranter - productie theater arsenaal en Flat Earth Society Orchestra (FES) - coproductie Perpodium - met steun van de Tax Shelter van de Belgische federale overheid
op reis za 1 t/m zo 9 juni
duur 140 min

andere locaties

za 01.06.24 | 20:15
CC Lokeren

wo 05.06.24 | 20:00
Antwerpse Kleppers
Bourlaschouwburg Antwerpen

do 06.06.24 | 20:00
KVS Brussel / BOL

zo 09.06.24 | 15:00
Muziekcentrum De Bijloke Gent

in de pers

recensie Els Van Steenberghe, Knack Focus ****

'Bovenal grappig én ontroerend theater. Meesterlijk vertolkt De Graeve de machteloosheid die elke burger - al dan niet veertigplusser - soms overvalt.'

recensie Gilles Michiels, De Standaard ****

‘Bezield in elke vezel. Koen De Graeve treedt als Orpheus de waanzin tegemoet in deze knetterende theatertrip.’

recensie Magali Degrande, Het Nieuwsblad ****

'Tussen dorpsgek en genie. De Graeve als een rusteloze ziel. Overweldigend en ontwrichtend. Het lijkt een spoken word performance, geruggensteund door het vijftienkoppige live orkest van FES.'

Lees het interview met Koen De Graeve - Ter Dilft Magazine

'Het plezier van in leven te zijn. Daar gaat het over.'

Beluister het gesprek met Koen en Peter - Culture Club / Radio 1

'Ik had een prachtige doorsnee midlifecrisis. Dan flitste Orfeus door mijn hoofd.'

Peter Vermeersch te gast - Music Matters / Klara

'Toen ik de tekst van Koen De Graeve voor het eerst hoorde, zàg ik alles gebeuren. Het is een tekst, die veel beelden oproept. Heel muzikaal en met veel ritme. Een fantastisch ding, een kado om eraan te beginnen.'

Lees het interview met Koen De Graeve - Chez Bartizze

'Het is niet de eerste keer dat ik persoonlijke dingen neerpen of verwerk. Maar bij Orfeus vertrok de noodzaak bij mezelf.'