Is geweld geoorloofd en zo ja,
tot op welke hoogte dan?
Die vragen, die kwesties.
Vintage Dostojevski, vintage LAZARUS.
Idioot, Karamazow en Misdaad en Straf.
De Lazari zijn met de jaren ware Dostojevski-specialisten geworden. Als sluitstuk in de bewerking van zijn vier grote romans gaat LAZARUS aan de slag met Boze Geesten, veruit de meest politieke van de vier.
Nihilisten en socialisten, God en de oude machtsstructuren… Boze geestigheden en demonische onschuld wisselen elkaar af in een parade van passionele personages die, als duivels uit doosjes, komen vechten voor hun eer en hun geloof (ook diegenen die geloven dat ze nergens in geloven).
'700 bladzijden Dostojevski in anderhalf uur knetterend toneel.' ****
'De kleppers van Dostojevski zijn al langer bekend terrein voor LAZARUS. Keer op keer blazen ze het stof van de klassiekers uit de 19e eeuw en geven ze er een eigenzinnige invulling aan. Diepgravend zonder al te zwaarwichtig te worden. En met de nodige dosis humor.'
op reis in het najaar van 2026
duur 1 uur en 50 minuten taal Nederlands taaliconen ****
waarschuwing Er wordt gebruik gemaakt van (speelgoed)wapens. waarschuwing Het thema zelfdoding komt aan bod. Wie hier graag met iemand over praat, kan terecht bij de zelfmoordlijn op het nummer 1813.
theater arsenaal
andere locaties Open
in de pers
Anna De Graeve wervelt over het podium in ‘Boze geesten’, de voorstelling waarin ze samen met haar vader Koen speelt. Qua spelplezier is het een nek-aan-nekrace tussen vader en oudste dochter. Een gesprek over hoe het is om kind van en toch totaal jezelf te zijn.
'LAZARUS balde meer dan 700 pagina’s in anderhalf uur toneel, met slimme weglatingen, dubbelrollen en enkele opzichtige filmische trucs. (...) Knetterend ensembletheater.'
'Theatraal vuurwerk met een wrange nasmaak. LAZARUS vervolledigt met Boze Geesten zijn Dostojevski-kwartet volgens het beproefde succesrecept: een klassieker meeslepend en behapbaar naar het podium vertalen, zonder oppervlakkig te worden.'
'LAZARUS brengt zware thema's met een grote lichtheid. De ironie, de overdrijving en de humor doen niets af aan de diepere betekenis van de tekst. (...) De paradox van dit stuk is dat het onderwerp zoveel verbeelding en fantasie bij de spelers losmaakt, dat je als toeschouwer vol dankbaarheid over zoveel spelplezier de zaal verlaat. Het is dat spelplezier dat de wanhoop dragelijk maakt.'
'Hoewel Dostojevski Boze Geesten schreef in 1872, bewijst LAZARUS dat zijn ‘meest politieke tekst’ evengoed resoneert met de huidige Europese samenleving.'
'LAZARUS is er in geslaagd om deze taaie turf van Dostojevski op een toegankelijke en eigentijdse manier te brengen, en met het nodige DNA (lees humor) te kruiden.'
'Het moet een titanenwerk geweest zijn Dostojevski te verwerken tot een hedendaagse, swingende, humoristische, voorstelling. LAZARUS is daar wonderwel in geslaagd.'
'Schitterende vertolkingen. Schitterende enscenering. Puur collectief spelplezier.'
'De kleppers van de Russische schrijver Dostojevski zijn al langer bekend terrein voor LAZARUS. Keer op keer blazen ze het stof van de klassiekers uit de 19e eeuw en geven ze er een eigenzinnige invulling aan. Diepgravend zonder al te zwaarwichtig te worden. En met de nodige dosis humor.'