Is geweld geoorloofd en zo ja,
tot op welke hoogte dan?
Die vragen, die kwesties.
Vintage Dostojevski, vintage LAZARUS.
Idioot, Karamazow en Misdaad en Straf.
De Lazari zijn met de jaren ware Dostojevski-specialisten geworden. Als sluitstuk in de bewerking van zijn vier grote romans gaat LAZARUS aan de slag met Boze Geesten, veruit de meest politieke van de vier.
Nihilisten en socialisten, God en de oude machtsstructuren… Boze geestigheden en demonische onschuld wisselen elkaar af in een parade van passionele personages die, als duivels uit doosjes, komen vechten voor hun eer en hun geloof (ook diegenen die geloven dat ze nergens in geloven).
'700 bladzijden Dostojevski in anderhalf uur knetterend toneel.' ****
'De kleppers van Dostojevski zijn al langer bekend terrein voor LAZARUS. Keer op keer blazen ze het stof van de klassiekers uit de 19e eeuw en geven ze er een eigenzinnige invulling aan. Diepgravend zonder al te zwaarwichtig te worden. En met de nodige dosis humor.'
schoolvoorstellingen (16+) in theater arsenaal vr 21 + ma 24 maart om 13u30
op reis wo 2 april t/m do 12 juni
duur +- 1 uur en 50 minuten taal Nederlands taaliconen ****
trigger warnings Het thema zelfdoding komt aan bod. Wie hier vragen over heeft of graag met iemand praat, kan terecht bij de zelfmoordlijn op het nummer 1813. // Er wordt gebruik gemaakt van (speelgoed)wapens.
theater arsenaal
andere locaties Open
in de pers
‘LAZARUS balde meer dan 700 pagina’s van Dostojevski’s Boze Geesten in anderhalf uur toneel. Met slimme cuts, dubbelrollen en enkele opzichtige filmische trucs brengen ze een knetterend samenspel van generaties.’
'Theatraal vuurwerk met een wrange nasmaak. LAZARUS vervolledigt met Boze Geesten zijn Dostojevski-kwartet volgens het beproefde succesrecept: een klassieker meeslepend en behapbaar naar het podium vertalen, zonder oppervlakkig te worden.'
'LAZARUS brengt zware thema's met een grote lichtheid. De ironie, de overdrijving en de humor doen niets af aan de diepere betekenis van de tekst. (...) De paradox van dit stuk is dat het onderwerp zoveel verbeelding en fantasie bij de spelers losmaakt, dat je als toeschouwer vol dankbaarheid over zoveel spelplezier de zaal verlaat. Het is dat spelplezier dat de wanhoop dragelijk maakt.'
'LAZARUS is er in geslaagd om deze taaie turf van Dostojevski op een toegankelijke en eigentijdse manier te brengen, en met het nodige DNA (lees humor) te kruiden.'
'Het moet een titanenwerk geweest zijn Dostojevski te verwerken tot een hedendaagse, swingende, humoristische, voorstelling. LAZARUS is daar wonderwel in geslaagd.'
'Schitterende vertolkingen. Schitterende enscenering. Puur collectief spelplezier.'
'De kleppers van de Russische schrijver Dostojevski zijn al langer bekend terrein voor LAZARUS. Keer op keer blazen ze het stof van de klassiekers uit de 19e eeuw (zoals Karamazow en Misdaad en Straf) en geven ze er een eigenzinnige invulling aan. Diepgravend zonder al te zwaarwichtig te worden. En met de nodige dosis humor.'