ga verder naar de inhoud

FREEDOM CLUB

THEATER ARSENAAL EN HET KWARTIER / MARIËN EN VON WINCKELMANN
spel Joris Van den Brande tekst Freek Mariën, naar een idee van Timme Afschrift, Carl von Winckelmann en Freek Mariën

Wie houdt er het meest van dieren?
Hij die ze verzorgt, aait, kamt? 
Of hij die hun leefgebied probeert te redden?

In Freedom Club is een man op zoek naar impact. Terwijl hij de wereld probeert te redden, speelt hij zijn gezin kwijt. Te midden van rollercoasters, golfbaden en andere natuurrampen stellen we de vraag: wat moet je doen om gehoord te worden?

Met Freedom Club zetten regisseurs-auteurs Freek Mariën (winnaar Taalunie Toneelschrijfprijs 2015) en Carl von Winckelmann van Het Kwartier hun succesvolle samenwerking verder. Samen met acteur Joris Van den Brande maken ze een voorstelling over engagement en woede.

'Een pijnlijke maar pertinente voorstelling. (…) Veeleer gaat dit stuk over de tragiek van een vader die uit zorg voor de toekomst van zijn kind precies dat kind kwijtspeelt. Een verscheurend conflict dat Van den Brande, even blind als lucide, mooi vertolkt.' ****

- De Standaard, Charlotte De Somviele -
regie Freek Mariën en Carl von Winckelmann - vormgeving Timme Afschrift en Lore Verhoeven (stage) - kostuumadvies Lotte Boonstra - productie theater arsenaal en Het Kwartier / Mariën en von Winckelmann - coproductie Perpodium - met de steun van de Tax Shelter van de Belgische Federale overheid en Literatuur Vlaanderen
op reis vr 16 feb t/m di 21 mei
duur +- 80 min tekstboekje De tekst werd uitgegeven bij De Nieuwe Toneelbibliotheek en is te koop aan € 12,50 via onthaal@theaterarsenaal.be.

andere locaties Open Close

in de pers

recensie Els Van Steenberghe, Knack Focus ***

'Van den Brande speelt fantastisch en kruidt zijn spel subtiel met humor. Zijn brandstof is de heldere tekst van Freek Mariën. Hoe extremer het personage wordt, hoe feller de woorden en puntiger de zinnen worden. (…) Beklijvend theater en een stoutmoedig statement.'

recensie Charlotte De Somviele, De Standaard ****

'Een pijnlijke maar pertinente voorstelling. (…) Veeleer gaat dit stuk over de tragiek van een vader die uit zorg voor de toekomst van zijn kind precies dat kind kwijtspeelt. Een verscheurend conflict dat Van den Brande, even blind als lucide, mooi vertolkt.' 

recensie Tuur Devens, Theaterkrant

'Hoe red je de grote wereld? Ten koste van de relaties in de kleine wereld om je heen? Het is de psychische spagaat van de actieve mens in opstand die Freek Mariën in zijn nieuwe stuk krachtig verwoordt. (…) Mensen moeten dit stuk zien.' 

recensie Magali Degrande, Het Nieuwsblad ***

‘De beelden en vragen die de tekst oproept zijn relevant en worden mooi passend ondersteund met rukwinden uit grote ventilators, die dankbare verkoeling brengen, maar het decor ook beetje bij beetje strippen en het achterlaten als een kale verdorde plek.’